Basın İlan Kurumu Darıca Sosyal Tesisleri’nde düzenlenen ve iki gün süren “Basın Mensupları Eğitim Semineri”nin kapanış programında BİK Genel Müdür Yardımcısı Cem Elçin konuşma yaptı. Cem Elçin konuşmasına Türkiye’nin farklı yerlerinden gelen basın mensuplarına, eğitimin verimli geçmiş olması temennileriyle başladı.
Uzun yıllardan beri uygulanmakta olan 67 sayılı Genel Kurul kararının yerine 1 Ocak 2017 tarihinden itibaren kısaca Resmi İlan ve Reklam Yönetmeliği olarak adlandırılan yeni Yönetmeliğin yürürlüğe girdiğini, bu eğitim programında da ağırlıklı olarak Yönetmenlik hakkında bilgilendirmeler yapıldığını, bundan sonra uygulamalarda karşılaşılabilecek her türlü sorunda BİK personelinin yardıma hazır olduğunu belirten Genel Müdür Yardımcısı sözlerini şöyle sürdürdü;
“Hepinizin bildiği üzere Basın İlan Kurumu olarak resmi ilan ve reklam yayın süreçlerimizi tamamen elektronik ortama taşıdık. İLANBİS Yönetmeliği uyarınca, 01 Temmuz 2017 tarihinden itibaren resmi reklamların da müşterilerden elektronik ortamda alınmasıyla birlikte elden veya posta yoluyla ilan kabulü ortadan kalkmıştır.
İLANBİS adını verdiğimiz programla artık ilan süreçlerinin tamamı ile birlikte Aylık Beyannameler ve gazetelerinizin PDF nüshalarının Kurumumuza intikali elektronik ortamda gerçekleştiriliyor.
BİK Genel Müdür Yardımcısı Cem Elçin
“BİK, gazetelerde istihdam edilen personelin niteliğinin artması için çeşitli kurumlarla işbirliği içindedir”
Kurumumuz resmi ilan ve reklamların süreli yayınlarda yayınlatılmasına aracılık etmenin dışında gazeteciliğin, dolayısıyla gazetelerde istihdam edilen personelin niteliğinin ve kalitesinin arttırılması için de KOSGEB, İŞKUR ve Kalkınma Ajanslarıyla işbirliği içinde çalışmaktadır.
İŞKUR ile birlikte gerçekleştirdiğimiz “Yeni Nesil Gazetecilik Eğitim ve İstihdam Programları” ile Kocaeli, İstanbul, Bursa, Samsun ve Ankara illerinde yeni gazeteci adaylarına eğitim verilmiş ve bu eğitimi alan birçok kişinin de gazetelerde istihdam edilmesi sağlanmıştır.
Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansıyla birlikte “Yerel Gazetelerde Reklamcılığın Geliştirilmesi” projesi Eylül ayı içerisinde gerçekleştirilmiş, Doğu Marmara ve Batı Karadeniz Kalkınma Ajanslarıyla birlikte “Yerel Basında İnternet Haberciliğinin İyileştirilmesi” projesi ise Ekim ayı içerisinde uygulanacaktır. Bunlar gibi birçok projemizde değerlendirme aşamasındadır.”
Cem Elçin konuşmasında Avrupa Birliği ERASMUS programı kapsamında kabul edilen Gençlerin Katılımı ile Yerel Yazılı Basının Dijitale Dönüşümü ve İnternet Yasası Çalıştayları’nın 7 bölgede yapıldığını, bu Çalıştayların genel değerlendirmesini içeren Forumun ise 21-22 Ağustos 2017 tarihlerinde BİK’in Bayramoğlu tesislerinde gerçekleştiğini ve son olarak 10 maddelik Ana Yapısal Diyalog Forumu deklarasyonunun yazımıyla bu projenin de tamamlandığını katılımcılarla paylaştı.
Elçin son olarak “Ülkemizde devletin mali, teknik ve idari desteğinin yanı sıra faizsiz kredi imkânı da sunun tek kurum KOSGEB’dir. Bu desteklerden faydalanabilmek için KOBİ statüsünde olmak ve KOSGEB veri tabanına kayıtlı olmak gerekmektedir. Bu şekilde yazılı basın işletmeleri nitelikli personel desteği, mobil uygulama desteği ve makine teçhizat desteğinden yararlanma imkânına kavuşabilecektir.” hatırlatmasında bulunarak, programa katılanlara teşekkür etti.
İki gün süren programda dijital gazetecilik, yeni Yönetmeliğin genel uygulama esas ve usulleri, denetleme ve içerik kontrolü hakkında uygulama esas ve usulleri, BİK ile Resmi İlan ve Reklam Yayınlayan Gazeteler Arasındaki faturalaşma, ödeme ve mutabakatlar, İLANBİS ve dijital dönüşüm çalışmaları, yerel gazetelerin dijital reklam piyasalarına entegrasyonu hakkında sunumlar yapıldı. BİK’in özellikle yerel basının dijital dönüşümü, yerel basın çalışanlarının istihdamı ve personel niteliğinin artırılmasına yönelik farklı kurumlarla geliştirdiği projelere dair bilgiler verildi.
Bu bilgilendirmelerde BİK İlan Hizmetleri Müdürü İdris A. Çam, yerel gazetelerden gelen katılımcılara ‘Kurum Mevzuatı ve Resmi İlanlar ile Bunları Yayınlayacak Süreli Yayınlar Yönetmeliğinin Genel Uygulama Esas ve Usulleri’ sunumunu yaptı.
65 gazeteden temsilcinin hazır bulunduğu sunumda Çam, 41 şubede Basın İlan Kurumu olarak temsil edildiklerini son TÜİK verilerine göre yayın hayatını sürdüren gazete ve dergilerle ilgili istatistikleri paylaştı. Görev alanındaki gazetelerin aylık beyannameleri ile ekleri, bayi beyanları ve basılı nüshaların PDF’lerinin kuruma ulaştırılmasına dair işlemlerin uzun süredir elektronik ortamda gerçekleştirildiğini belirten Çam, resmi ilan ve reklamların elektronik ortamda alınarak gazetelere yine aynı yolla dağıtılmasının iletişimde kolaylık sağladığı gibi, zaman ve kağıt israfını büyük oranda önlediğini kaydetti. Çam, konuşmasının sonunda yazılı basının geleceğe hazırlanması için yapılan çalışmalardan bahsederek, gazetelerin internet sitelerinde yer alan dijital pano uygulaması ve resmi ilan portalı www.ilan.gov.tr hakkında bilgi verdi.
Kontrol Hizmetleri Müdürü İbrahim Delibaş ise gazetecilere BİK’in Süreli Yayınlar Yönetmeliğinin Denetleme ve İçerik Kontrolü Hakkında Uygulama Esas ve Usulleri konulu sunumu yaptı. Gazetelerin bekleme süreleri, içerik uygunluğu, kategoriler, gösterge sayıları, yüzölçümü, kadrolar, fiili satışlar, içerikler gibi başlıklarda Yönetmeliğin getirdiği değişiklikler ve Yönetmelik’in resmileşmesinden sonra gelen güncellemeler örneklendirilerek, eski uygulama ve yeni uygulama karşılaştırmaları ile anlatıldı.
BİK Bilgi İşlem Hizmetleri Müdürü Emin Aksoy ve Şef Zafer Bozak İLANBİS (İlan Bilişim Sistemi) ve dijital dönüşüm çalışmaları hakkında bilgi verirken, gazeteler için hazırladıkları projelerin de tanıtımını yaptılar. Sunumda ilan indirme, baskı yükleme, aylık beyannameler, sektörel defterler, raporlamalar hakkındaki bilgilendirmeler, uygulama örnekleri ile birlikte anlatıldı.
BİK görev alanına 5216 ve 6360 Sayılı Kanunlarla dahil olan gazetelerde çalışan basın mensuplarına yönelik eğitim semineri programının ikinci gününde, BİK ile Resmi İlan ve Reklam Yayınlayan Gazeteler Arasındaki faturalaşma, ödeme ve mutabakatlar, İLANBİS ve dijital dönüşüm çalışmaları hakkında da sunumlar yapıldı.
BİK Muhasebe Müdürü Furkan Demircioğlu ve servis şefi Fatih Albayrak sunumlarının ardından katılımcılardan yöneltilen soruları yanıtladı. Özellikle faturalaşma ve ödeme başlıkları eğitime katılanların sık soru yönelttiği konular oldu.
BİK uzun zamandır basının özellikle de yerel basının sorunlarına yönelik çözüm arayışlarında birçok kurum ile işbirliklerine gidiyor. KOSGEB ile birlikte basının dijital dönüşümünü hızlandırmak adına yürütülen otomasyan projelerini de eğitim süresince katılımcılara tanıttı. Haber sitelerinin kurulum-yönetim, tasarım, içerik oluşturma-yayınlama, reklam yönetimi gibi genel sorunları için çözüm önerileri sunan BİK’le çözüm ortaklığı gerçekleştiren firma, yerel basında dijital dönüşüm sunumunu yaptı. Programın modülleri hakkında detaylı bilgiler aktaran uzmanlar, yerelde web haberciliğinin genel sorunları için üretilen ve kullanıma hazır çözümleri eğitime katılan basın mensupları ile paylaştılar. BİK’in yerel basının sorunlarına yönelik olarak çözüm ortaklığı yaptığı firmalar, dijital reklam piyasasının büyüklüğü, gelişimi ve yerel basının bu alanda yer bulmasına yönelik bilgilendirmelerde bulundu.
Eğitim, programa katılanlara verilen sertifikaların dağıtıldığı törenle sona erdi.