Kaya Thermal Hotel Venüs Roof Salonu’ndaki toplantıda “Gazetelerin İnternet Haber Sitelerinin İyileştirilmesi” ile “Yerel Yazılı Basının Dijital Reklam Piyasasına Entegrasyonu” projeleri tanıtılarak, basın kuruluşları ile kamu kurumlarının temsilcileriyle görüş alışverişinde bulunuldu.
Toplantının açılış konuşmasını yapan BİK Genel Müdürü Yakup Karaca, gazetelerin dijital dönüşüm için harekete geçmesi gerektiğini söyledi. Bu dönüşümün bir tehdit olmadığını vurgulayan Karaca, “Eğer biz dijital hazırlığımızı yapmazsak ‘resmi ilanların yayın mecrası dijital ortamdır’ denildiğinde çok hazırlıksız bir halde kendimizi bulabiliriz ” diye konuştu.
Basın İlan Kurumu Genel Müdürü Yakup Karaca toplantıda konuşmasını yaptı.
“Yazılı basının yol haritasını belirlemek istiyoruz”
Genel Müdür Karaca, 1961 yılından bu yana resmi ilan ve reklamların süreli yayınlara objektif ölçütlerle dağıtımını üstlenen Basın İlan Kurumu’nun günümüzün teknolojik gelişmeleri karşısında yazılı basının dijital dönüşümünü sağlamasına büyük önem verdiğini söyledi.
Her zaman olduğu gibi bu süreçte de gazetelerin yanında olmayı sürdüreceklerini kaydeden Karaca, “Kurum olarak yürüttüğümüz sosyal faaliyetlerin yanında paydaşımız olan gazetelerimizin yapısal sorunlarının çözümüne yönelik de yoğun çaba harcıyoruz. Bilişim çağını yaşadığımız bu dönemde yeni medyanın, bir diğer adıyla dijital medyanın öne çıktığını görüyoruz. Her geçen gün büyüyen medyanın bu yeni kolu karşısında neler yapabiliriz, ne yaparsak geçiş sürecini vakit kaybetmeden gerçekleştirebiliriz, gibi soruların yanıtını bulmak ve uygun yanıtları uygulamaya koymak istiyoruz ” dedi.
Resmi ilan fiyat tarifesi hakkında Yakup Karaca, “İçinde bulunduğumuz yılda gazetelerimiz, resmi ilan tarifesi Bakanlar Kurulundan geçemediği için zam alamamış oldular. Bu alınamayan zam oranının da yansıtılmış bir şekilde önümüzdeki sene için gerçekleşeceğini umuyoruz. Geçen haftalarda yaptığımız genel kurulumuzda bunlar tartışıldı ve Bakanlar Kuruluna tavsiye kararımız intikal etti. Umarız en kısa zamanda zam artışlı resmi ilan tarifemiz kabul görür. Çünkü resmi ilanlar gazeteler açısından ciddi bir gelir kapısı” açıklamalarında bulundu.
“Analog yayıncılıkta sona gelindi”
Dünyada analog yayıncılığın sonunun yaklaştığına yönelik söylemleri hatırlatan Karaca, “Bunun ilanların yayınlanmasıyla da ilgisi var. ‘Bu ilanlar kurumsal sitemizde yayınlanması durumunda amacına ulaşmış sayılmıyor mu? Öyleyse yüksek meblağlarla gazetelerde yayınlanmasına ne gerek var?’ şeklinde sesler yükselmeye başlıyor. Dünyadaki teknolojik gelişmelere bağlı olarak dijitalleşme, her alanda iş alanlarını ve üretim şekillerini tepeden tırnağa değiştiriyor. Şu veya bu sebeple gazetelerimizin bu ilan haklarının elinden alınmaması gerekiyor. Dijitale kesinlikle geçilecek, başka yolumuz yok. Bu anlamda geliştirdiğimiz projeler bizim aracı olmamızla alakalı. Bu projelere önem vermenizi ve talepkâr olmanızı öneriyoruz ” diye konuştu.
“Dijital gazetecilikte içerik oluşturma açısından bir şey değişmiyor”
BİK Genel Müdürü Yakup Karaca, dijitalleşme sürecinde atılan adımlara yönelik olarak; “Her gazetemize kendi web sitelerini kurmasını önermiştik. Tüm gazetelerimizin web sitelerinin yayında olmasının bu dönüşüm için çok önemli bir fonksiyonu var. Bu standartları yakalamak hatta bunların ötesine geçmek istiyoruz. Aynı hizmeti daha düşük maliyetle verme imkânı buluyorsunuz. Gazetecilik açısından hiçbir şey değişmiyor aslında. Oluşturduğunuz içeriği istediğiniz biçimde şekillendirme konusunda çok rahatsınız. İçeriklerinizi istediğiniz en uç noktaya kadar ulaştırıyorsunuz. Durum bu olunca dijital yayıncılıkta ilan akışı devam mı edecek o tartışılır. Kamuda çok ciddi bir direnç var. Fiyat bütçeleri bakımından yük olduğu söyleniyor. Ama dijitale geçtiği zaman aynı tarifenin işleyemeyeceğini biliyoruz ” bilgilerini verdi.
“İzmir’in gazetecilik faaliyetleri bakımından daha ileri bir düzeyi yakalaması gerekir”
İzmir’de gazetelerin dijitalleşme sürecine uyumu hakkında konuşan Karaca şu noktalara değindi: “İzmir, ekonomik ve diğer yönlerden ülkemizin önde gelen illerinden biri olması hasebiyle gazetecilik faaliyetleri bakımından daha ileri bir düzeyi yakalaması gerekir. Reklam gelirlerinin dijital dönemde, resmi ilan gelirlerine ilave olması lazım. Gazetelerimizin dijital yayıncılık döneminde reklam piyasasıyla bütünleşmesi lazım. Çarpık bir ilişki biçimi ortaya çıkmış. Eğer gazetelerimizin elinde gelir kapısı olarak sadece dijital reklamcılık kalacaksa bir altyapı oluşması lazım ve gazetelerimizin bu kanala entegre olması lazım. Yerel gazetelerimizi, hem kamu hem de serbest piyasa reklamları açısından bir yayın mecrası haline getirme imkânımız var. Bir dijital dönüşüm sürecine girdik bunun farkında olmamız gerek. Bu söylenenleri dikkate almazsak resmi ilanların yayın mecrası dijital ortamdır dendiği zaman kendimizi hazırlıksız bir halde bulabiliriz. Eğer resmi ilanların yayın mecrası olarak dijital ortam yasa ile kabul edilirse İnternet sayfası olarak başlayan hatırı sayılır ciddi oranda takipçisi olan internet haber siteleri var. Bunların da hukuki bir statüye kavuşturulması an meselesi. Sizlere tavsiyem hazırlıklı olup, kendi çalışmalarınızı biran önce tamamlamanızdır. ”
Toplantıya BİK Genel Müdürü Yakup Karaca, Genel Müdür Yardımcısı Dr. Mustafa Canbey, BİK Genel Kurul Üyesi ve İzmir Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Misket Dikmen, BİK Genel Kurul Üyesi ve Ege Üniversitesi Gazetecilik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Gülgün Erdoğan Tosun, BİK İlan Hizmetleri Müdürü İdris Çam, BİK Bilgi İşlem Müdürü Emin Aksoy, BİK İzmir Şube Müdürü Ömer Faruk Çakır ve Şube personeli ile yazılı basın temsilcilerinin yanı sıra Kalkınma Ajansı, KOSGEB ve İŞKUR başta olmak üzere paydaş kurum yöneticileri katıldı.