EDİRNE/BİK- Edirne’nin en güzel övgüleri hak eden bir şehir olduğunu ifade eden Karaca, ziyaretlerin ve toplantının amacının; gazete sahipleri ile bir araya gelerek meseleleri istişare etmek, talepleri dinlemek ve Kurumu tanıtmak olduğunu söyledi.
Karaca, “Gazeteler söz konusu olduğunda ilişki türümüz diğer sektörlere göre biraz daha farklı. Bizim sizlerden talebimiz olduğu gibi sizin de bizlerden talebi söz konusu oluyor. Bu anlamda bu toplantıda sizlere aktarmak istediklerimiz var. Bir o kadar eminim ki sizlerin de vardır. Memnuniyetle sizleri dinlemek istiyoruz” dedi.
Karaca: Yeni nesil gazetecilik dönemine kendimizi hazırlamamız gerekiyor
Basın İlan Kurumunu, basın sektöründen veya gazetelerden ayrı görmediklerini dile getiren Karaca, Basın İlan Kurumu’nun gazeteler ile var olduğunu belirtti. Karaca, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Bu anlamda bir kader birliğimiz bulunuyor. Basın İlan Kurumu hem sizlere yardımcı olmaya çalışırken hem de formalitelerin yerine getirilmesini de sizlerden bekliyor. Bazen resmi prosedürlerin yerine getirilmesi noktasında sorunlar yaşanabiliyor. Tabi gazetelerimizin mutfağına ilişkin sorunlar var. Özellikle tirajlarla ve asgari kadrolarla ilgili sorunlar var. Bunlar çok dile getirmek istediğim sorunlar değil. Sistem çok sağlam olmasa da sistemi çalıştırmak, kurallarına uymak ve yerine getirmek zorundayız. Yeni nesil gazetecilik dönemine kendimizi hazırlamamız gerekiyor. Bu işi hep beraber yapalım istiyoruz.”
“Reklam gelirlerinizin olması gerekirken bunu başaramıyorsunuz”
5 yılı Genel Müdür Yardımcılığı olmak üzere 6 yıldır Kurum’da görev yaptığını anlatan Karaca, “Yazılı basın bir sektör ve bu sektörün içindesiniz. Burada da üretim, ekonomik ve ticari faaliyet söz konusu. Diğer sektörlere göre yazılı basın toplum katmanları içesinde en fazla sesini çıkaran sektör olmasına karşın, en geri kalmış sektör olması manidardır. Genellikle bunu yerel gazeteler için söylüyorum. Neden bunu söylüyorum? Bunun birkaç sebebi var. Ürününüz gazete. Bu gazetede toplumu aydınlatıyorsunuz, vatandaşın sorunlarını yansıtıyorsunuz, manevi anlamda zenginleşme sağlıyorsunuz, ancak aynı zamanda reklam geliriniz olması gerekirken bunu başaramıyorsunuz. Yerel basınımızda reklam piyasasının teşekkül etmediğini üzülerek görüyorum. Bu işleyişin günümüz piyasa koşullarına uygun olmadığını düşünüyorum” diye konuştu.
Piyasanın gelişmesi için her şeyden önce pazarın kurulması lazım olduğunun altını çizen Karaca, piyasanın sağlam kurulmasının ve işleyiş kurallarının belirlenmesinin de önemine işaret etti.
Karaca, şöyle konuştu:
“Niye bu piyasanın basın sektöründe oluşmadığı sorusunun artık sorulması gerekiyor. Eğer bunu sormaz ve reklam piyasası pazarının oluşmasını en önemli hedef haline getirmezsek gazetecilik işi zaten yürümez. Devlet üç katı, beş katı, on katı da destek verse bu gazetecilik işi gelişmez. Sizin bazı şeyleri harekete geçirmeniz ve motivasyonunuzu artırmanız lazım.
Basınımızın gelişmesinden ve güçlenmesinden söz edeceksek reklam piyasasının kurulması şart. Reklamveren ile gazetelerin buluşacağı ortamdan söz ediyorum. Artık reklamlar fiziki ortamdan dijitale doğru kayıyor. Dijital piyasanın reklam pastası her geçen gün artarken gazetelerimizde aksi bir durum söz konusu. Basın İlan Kurumu olarak bu meseleye ciddi olarak eğilmek zorundayız. Arzumuz en azından dijital ortamda zamanında harekete geçerek böyle bir pazarın oluşturulması. Ancak böyle olursa taşlar yerine oturabilir diye düşünüyorum.”
“Dijital dönüşümü başarabilmemiz için devlet desteği şart”
Basın İlan Kurumu’nun gazetelerde yayınlar ilanları eş zamanlı olarak ilan.gov.tr’de yayınlandığının altını çizen Karaca, bunun gerekesini şöyle açıkladı:
“Kanunlar, resmi ilanların gazetelerde yayınlanmasını öngörüyor. Devlet de ilan yayınlama yükümlülüğünü gazeteler üzerinden gerçekleştiriyor. Ancak resmi ilanı veren kurumların temsilcileri, ‘İlan vermenin amacı daha çok kitleye ilanın duyurulması ise, dijital medya gazetelerden daha çok okuyucu çekiyor’ demeye başladı. Bu eleştiriler bize geldiği gibi sizlere de geliyordur. Bu eleştirilerden sizleri kurtarmak için ilan.gov.tr’yi hayata geçirdik.
Bizim hali hazırda görev alanımızda 600’ün üzerinde gazetemiz var. Görev sorumlulukları anlamında Valilik ve Basın İlan Kurumu ayrımı da artık yakışmıyor. Ülke geneline hizmet edecek, şube açmadan ilanların tek elden yürütülmesini sağlayacak bir projenin altyapı çalışmalarını da sürdürüyoruz. Eğer basınımızın dijital dönüşümünü de gerçekleştirirsek, herhalde kaçan treni yakalarız diye düşünüyorum. Ondan sonra sizlere kalan gazeteciliğin icaplarını yerine getirmek olacak. Gazeteci isek haber üreteceğiz. Asgari kadroda yeterli eleman yoksa gazetecilik yapılamaz.
Sektörün dönüşümü için devlet desteği şart. Kalkınma Ajansları, İŞKUR ve KOSGEB ile görüşmelerimizi sürdürüyoruz. Onların desteğini alan projeleri, gazetelerimizin hizmetine aktarmayı düşünüyoruz.”
Elçin: Yeni Yönetmeliğe geçiş için üç aylık uyum sürecimiz var
Genel Müdür Karaca’nın ardından konuşan Genel Müdür Yardımcısı Cem Elçin ise, yeni Yönetmeliğin öncesinde uygulanan 67 sayılı Genel Kurul Kararı’nın 1977’de yürürlüğe girdiğini ve 2008 yılında revize edildiğini söyledi.
Edirne Şube Müdürlüğü’nün 1 Aralık 2014’te hizmete girdiğini hatırlatan Elçin, “Gazetelerimize, valilik görev alanından Basın İlan Kurumu görev alanına geçilmesi sebebiyle bir yıllık uyum süreci verdik. Artık şube kriterlerine uymaya başladınız. Şimdi ise yeni Yönetmelik yayımlandı. Birkaç madde dışında Yönetmelik, 1 Ocak 2017’de yürürlüğe girecek. Önünüzde üç aylık bir uyum süreci var. Bu süreci iyi değerlendirmenizi bekliyoruz. Şube geçiş döneminde bazı aksaklıklar oldu, bu dönemde bunu yaşamamaya gayret edelim. Hataları ve eksikleri giderelim. Önümdeki hafta tüm şube müdürlerimizi topluyoruz. Yeni Yönetmelik hakkında onları da bilgilendireceğiz. Onlar da gazetelerimizi bilgilendirmeye devam edecekler. Umarım bu süreci aksaklık yaşamadan atlatırız” dedi.
Daha sonra İlan Hizmetleri Müdürü İdris A. Çam’ın yeni Yönetmeliğe ilişkin teknik bilgileri aktardığı toplantı, soru cevap bölümünün ardından sona erdi.