Ziyarette basın sektörünün gelişimi ve dijital dönüşümü için istatistiki göstergelerin önemi üzerinde duruldu.
Karaca, resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ilişkin Resmi İstatistik Programında ayrı bir başlık açılması ve Basın İlan Kurumunun sorumlu kuruluş olarak belirlenmesinin uygun olacağını Aktaş’a iletti.
Karaca, BİK ve Valiliklerin görev alanında bulunan resmi ilan ve reklam yayınlayan yaklaşık 1.800 süreli yayına dair BİK’in kayıtlarında bir çok verinin bulunduğu, ayrıca artık dijital ortamda da ölçüm yapabilmek amacıyla projeler yürütüldüğü belirtilerek TÜİK’in bilgi ve tecrübe katkısıyla yapılacak işbirliği ile resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara ait verilerin standart hale getirebileceğini, basın sektörüne yönelik istatistik konusunda BİK’in ülke genelinde daha aktif rol alabileceğinden söz etti.
Aktaş ise, BİK ile basın sektörüne yönelik işbirliğinde bulunmaktan memnun olacaklarını, gerekli şartların oluşması birlikte basın sektörüne yönelik istatistiklerin hazırlanması ve kamuoyuyla paylaşılması noktasında BİK’in daha aktif rol alabileceğini belirtti.
Basın İlan Kurumu İlan Hizmetleri Müdürü İdris A. Çam, Bilgi İşlem Müdürü Emin Aksoy, Ankara Şube Müdürü Yezdan Uğurlu ve proje biriminden Cenk Koray Doğan’ın eşlik ettiği ziyaret sonrasında Genel Müdür Karaca, TÜİK Başkan vekili Aktaş’a Basın İlan Kurumu Yayınları’ndan çıkan “15 Temmuz ve Manşetler” ve “Türk Basınında Cemil Meriç” isimli prestij eserleri hediye etti.
BASIN SEKTÖRÜ İSTATİSTİKLERİ İÇİN İŞBİRLİĞİ
TÜİK Başkanı ve BİK Genel Müdürü arasında gerçekleştirilen ziyaret öncesi her iki kurumun yetkililerinin katılımıyla 13 Temmuz 2017 tarihinde teknik konuların istişare edildiği bir toplantı düzenlendi.
Toplantıda, BİK’i temsilen İlan ve Bilgi İşlem Müdürlükleri yetkililerinin, TÜİK tarafında ise medya istatistikleri bölümünden İstatistikçilerin katıldığı istişare toplantısında, Basın sektörüyle alakalı standart veri oluşturulmasına katkıda bulunmak amacıyla resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınların (gazete ve dergi) Basın İlan Kurumu ve Valilik görev alanındaki gazetelerin tamamı olmak üzere faaliyet alanımıza ilişkin yaklaşık 1.120 si resmi ilan yayınlayan, 680 i de yalnız reklam yayınlayan olmak üzere 1.800 süreli yayına ilişkin verilerin paylaşımı ve karşılıklı işbirliğinin artırılarak devamı konularında fikir birliğine varıldı.
Resmi ilan ve reklamlar ile bu ilanları yayınlama hakkını haiz süreli yayınlara dair veri setlerinin gösterimi için BİK İlan Hizmetleri Müdürlüğü tarafından kullanılan qlikview programı üzerinden TÜİK yetkililerine yapılan sunum sonrasında kullanılan bu program sayesinde ülke genelinde neşrolunan resmi ilan ve reklam alan süreli yayınlara ilişkin, yayınların illerine, yayın zamanlarına, içeriğine, türlerine ve kapsamına göre dağılımı, baskı sayısı (tiraj), günlük fiili satış adedi bilgilerinin yanı sıra, resmi ilan ve reklamların ilan verenlere göre dağılımı, adetleri, neşir sayıları, türleri ve tutarları gibi bir çok bilginin anlık, aylık ve yıllık olarak karşılaştırmalı olarak gösterilebileceği anlatıldı.
BİK’e resmi ilan yayınlayan süreli yayınlar tarafından ulaştırılan aylık beyannameler ile resmi ilan yayınlayan süreli yayınların kadro sayıları, görevleri ve kadroda yer alan kişilerin nitelikleri gibi verilerin raporlanabildiği belirtilmiş ve ayrıca, Kurumumuzun resmi ilan portalı www.ilan.gov.tr adresinde de bazı istatistiklerin yayınlanmaya başladığı bilgisi aktarıldı..
Daha önce BİK kayıtlarında bulunan verilerin Resmi İstatistik Programının konusu olabilmesi için TÜİK ile yapılan çalışma ve istişareler sonucunda 2017 – 2021 yılları için Bakanlar Kurulunca kabul edilen Resmi İstatistik Programının yazılı medya istatistikleri bölümünde BİK ilgili Kurum olarak yer almıştır. Ancak, BİK’in görev alanı itibariyle Resmi İstatistik Programında sorumlu kurum olarak belirlenebileceği, resmi ilan ve reklam yayınlayan süreli yayınlara dair Resmi İstatistik Programında ayrı bir bölüm açılmasının uygun olacağı ifade edilmekle birlikte, toplantıda resmi ilanların gazetelerin internet sitesinde de eş anlı yayınına dair BİK’in dijital pano (widget) uygulamasından söz edilmiş ve herhangi bir gazetenin internet sitesinde bulunan widget uygulamasında görüntüleme yapıldığında kullanıcının BİK’in resmi ilan portalı www.ilan.gov.tr adresine yönlendirildiği belirtildi.
Dolayısıyla BİK’in artık gazetelerin internet siteleri ve resmi ilanların dijital ortamda görüntülenmesi ve yayınına dair istatistikleri de toplamaya başladığı ve projeler yürüttüğü belirtilerek bu konuda da çalışmalar yapılabileceği dile getirilmiş olup, BİK tarafından oluşturulacak istatistiklerin belirli bir standarta kavuşturulmasının ancak TÜİK’le birlikte yapılacak çalışmalarla mümkün olabileceği, basın sektörüne dair ülke genelinde istatistiklerin oluşturulması aşamasında geleceğe dönük BİK’in daha aktif rol alması gerektiği, gerekli şartların oluşabilmesi için iki kurum tarafından karşılıklı görüşmelerin artarak devamı yönünde görüş birliğine varıldı.